Bratschundervisning

Bratsch-undervisning på Herning Musikskole

På Herning Musikskole kan du begynde at gå til bratsch, når du er 7 år gammel. Hvis du er begynder og aldrig har prøvet at spille bratsch før, kan du få undervisning enten alene eller på et lille hold á to eller tre elever.
Hvis du ikke har dit eget instrument, kan du leje en bratsch på musikskolen, og vi har forskellige størrelser, som passer til forskellige størrelser elever.

Hvornår: mandage-torsdage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Antal gange: undervisningen ugentligt - du kan tilmelde dig hele året
Instrumentleje: kr. 650 pr. år

• Kibæk Musikskole
  • Midtjyllands Kristne Friskole
  • Brændgårdskolen

OBS: Undervisningstid- og sted med forbehold for ændringer

Pris

Se alle vores priser her

Mere om bratschundervisningen

Bratschen er violinens storebror, og dens klang er noget dybere. I undervisningen kommer du til at lære grundlæggende teknik, og du vil lære om noder, musikteori og om en masse forskellige musikgenrer. Du skal lære at spille små melodier, og så kommer du til at lave øvelser, som kan udvikle dine evner på instrumentet. Din lærer sørger for, at undervisningen tager udgangspunkt i lige netop dig.

Bratschen er helt oplagt at bruge til sammenspil. Mens du bruger din alene- eller småholdsundervisning til at lære at fordybe dig, kan du i sammenspil lære at spille sammen med andre - og det er rigtig sjovt! Musikskolen har en masse typer sammenspil i forskellige grupper og genrer - for eksempel strygerensembler, Ungdomsorkestret, Koncertorkestret og HASO. Der er et stort socialt element i at lære at spille, og sammen spiller vi koncerter, bruger tid på at hygge os og tager på ture i Danmark og i udlandet.

Din lærer skal nok hjælpe dig med, hvornår du skal i gang med orkester eller sammenspil - det vigtigste er, at du kommer godt i gang med at lære at spille musik.

Brastchen

Bratschen er et strengeinstrument i træ, og den har fire strenge. Den er i familie med violinen, celloen og kontrabassen, og dens klang ligger lige imellem violinen og celloen.

Navnet “bratsch” kommer af det tyske “bratsche”, som igen kommer af det italienske “viola da braccio”, der betyder et strengeinstrument, der “holdes på armen”. Du sætter nemlig bratschen under hagen, når du spiller, og mens du bruger din ene hånd til at stryge en bue over strengene, og bruger du din anden hånd til at styre tonerne på strengene.

Bratschen stemmer oftest i C-G-D-A fra den dybeste til den lyseste streng, og den er et ikke-transponerende instrument. Det betyder, at man skriver noderne, så de passer med, hvor violinen faktisk klinger. Den noteres i det, der hedder en c-nøgle - man kalder den faktisk også en bratschnøgle - og den læses lidt anderledes end både f- og g-nøglerne.

Bratschen har ikke nogen bånd til at hjælpe. Det betyder, at man skal være mere præcis, når man spiller på den. Det giver til gengæld også større muligheder for at spille meget mindre toneintervaller.

Man kan spille på en bratsch i virkelig mange forskellige sammenhænge. Bratschen kender du nok fra de store symfoniorkestre eller fra strygekvartetter, hvor der bliver spillet klassisk musik. Den er også meget kendt for at være brugt i folkemusik verden over, og du kan sagtens spille ‘rytmisk’ musik på den og spille i band. Der findes faktisk også strygerbands - for eksempel det danske band Who Killed Bambi.

• Troels B. Richter