Rockguitarundervisning

Undervisning i rockguitar på Herning Musikskole

Kan du spille lidt guitar, men har lyst til at prøve noget andet end at spille efter noder og øve skalaer? Er du vild med tanken om KUN at spille rockmusik? Så er dette undervisningsforløb skræddersyet til dig!

Vi spiller kun kendte rocknumre, og du kommer mest til at spille efter gehør og tabulatur. Vi starter med numre, der ikke er så svære, og så spiller vi dine yndlingsrocknumre! Alt, du behøver, er et godt øre og en god rytmesans.

Du kan starte med at spille, når du er 8 år, men er du yngre, er du stadig velkommen til at kontakte kontoret - der kan nemlig være undtagelser, så man kan starte med sin rockguitarundervisning tidligere.

Hvornår: mandage-torsdage* - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor:
Herning Musikskole, Nørregade 7C
Instrumentleje: guitar udlejes normalt ikke - kontakt kontoret for yderligere oplysninger

• Kildebakkeskolen
  • Kibæk Musikskole
  • Aulum Kristne Friskole

Se alle vores priser og muligheder for undervisningstyper lige her

Mere om instrumentet

Rockguitar spiller man selvfølgelig på en elguitar, der er udviklet på baggrund af den akustiske (ikke forstærkede) guitar.

I løbet af 1920'erne og 1930'ernes USA fandt mange eksperimenter med at elektrificere guitaren sted, så den kunne spille op til de store orkestre og bigbands, der var populære dengang. Den første elektriske guitar, som for alvor blev populær, så dagens lys i 1936 (firmaet Gibsons model ES 150).
Herfra gik det stærkt med både guitarens teknologiske udvikling, fysiske fremtoning og popularitet. Siden 1950’erne har elguitaren således værer brugt i jazz og blues indtil det helt store gennembrud med rock og rock'n'roll i 1960’erne, til pop, metal, grunge og mange andre genrer i nyere tid.

Elguitaren består af en krop, ofte af træ, med en påmonteret hals. For enden af guitarens hals sidder hovedet, hvorpå seks eller tolv stålstrenge er sat fast i stemmeskruer (skruetvinger), som let kan strammes og løsnes. Dermed kan guitaristen selv ændre stemningen på guitaren. Den almindeligste guitarstemning er fra den dybeste til den lyseste streng E – A – d – g – h – e1.

Guitarens strenge løber fra dens hoved hen over en lille bjælke kaldet en sadel, nedad halsen og er sat fast midt på guitarens krop i en anordning kaldet en stol. Guitaristen anslår guitarens strenge med den ene hånds fingre eller et plekter i forskellige rytmer. Under strengene på elguitaren sidder mikrofoner kaldet "pickupper", som omformer lydsvingningerne i strengene til et elektrisk signal. Signalet sendes videre ind i en forstærker og ud af en højtaler og omformes således til lyd.

Elguitaren adskiller sig fra den akustiske guitarer netop ved at være elektrisk forstærket. Det giver nemlig mulighed for en langt mere alsidig klang, fordi der er udviklet mange forskellige spilleteknikker og effektpedaler til at påvirke dens elektriske signal med.

• Zourab Chatberachvili
  • Rasmus Boje-Nielsen