Trommeundervisning

Trommeundervisning på Herning Musikskole

Drømmer du om at være med i et band? Eller et orkester? Så er trommer det helt rigtige instrument for dig!

Du kan starte med at spille trommer på Herning Musikskole, fra du er ca. 7 år gammel. Du kan både spille alene sammen med din underviser og få undervisning fra 20 min. og opefter, eller du kan få undervisning på små hold med andre elever, hvor I deler en lektion på enten 30 (2 elever) eller 45 min. (3 elever).

Hvornår: alle hverdage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor: Herning Musikskole, Nørregade 7C samt Kildebakkeskolen, Aulum Kristne Friskole og Sørvad Skole - se adresser ved tilmelding
Instrumentleje: Vi udlejer desværre ikke trommesæt, men kan vejlede dig, hvis du ønsker at købe et

• Sørvad Skole)
  • Aulum Kristne Friskole

Sammenspilsmuligheder
  • Trommeministeriet
  • Ungdomsorkestret
  • Herning Koncertorkester
  • Rocksammenspil
  • Night Train

Se alle vores priser og muligheder for undervisningstyper lige her

Mere om trommeundervisningen

Trommesættet er, hvad man kalder ”The Driving Force” i et band. I undervisningen øver du teknikker til at lære at spille trommer. Du lærer at spille grooves og fills, og du lærer at bruge dobbeltpedal. Du kommer sammen med din lærer igennem flere forskellige stilarter, og du lærer også at spille en fed solo - måske endda gennem improvisation. Du kommer til at møde noder, og du får masser af chancer for at spille sammen med andre trommeslagere. Det er virkelig sjovt at gå til trommer!

Så du skal bare have lysten til at spille, så hjælper vi med resten!

Mere om trommerne

Et trommesæt spilles med trommestikker og kan være sammensat på forskellig måde alt efter trommeslagerens smag, spillestil og behov og også efter, hvilken musikgenre det handler om.
Grundlæggende består trommesættet af følgende trommer:

• En stortromme er en tromme med stor diameter og dyb lyd. Den er placeret på gulvet og bliver betjent via en pedal, der aktiveres af trommeslagerens højre fod (kan også betjenes af venstre fod i tilfælde af, at trommeslageren er venstrehåndet).
  • En lilletromme er en tromme med skind på over- og underside. På undersiden er monteret en seiding, et mangetrådet metalbånd, der giver lilletrommen sin karakteristiske lyd. Seidingen skal spændes op, når man spiller og løsnes efter brug. Lilletrommen er placeret på et stativ og bliver spillet med venstre hånd (for en højrehåndet).
  • En hi-hat består af to mindre bækkener monteret på et stativ. Disse bækkener kan slås sammen ved hjælp af en pedal. Hi-hatten har en kort diskant lyd, når bækkenerne er slået sammen. Spilles med venstre fod og højre hånd med trommestik.
  • To eller tre tom-tom'er, også kaldet tammer, er trommer uden seiding. De er monteret på kort stativ på stortrommen (højre- og venstresidetamtam) eller stående på gulvet (gulvtamtam/stortamtam). Bruges i populærmusik ofte til fills.
  • Et varierende antal bækkener. Antallet varierer meget fra typisk få for jazztrommeslagere og mange for heavy-trommeslagere. Typen og størrelsen af bækkener varierer også.

• Anders Dybdal
  • Kim Vincens Nielsen