Violinundervisning

Violinundervisning på Herning Musikskole

På Herning Musikskole kan du begynde at gå til violin, når du er 5 år gammel. Dog kan du begynde at gå til Suzukiviolin (scroll ned for at læse mere), fra du er bare 3 år. Hvis du er begynder og aldrig har prøvet at spille violin før, kan du få undervisning enten alene eller på et lille hold á to eller tre elever.

Start: fra 5 år og opefter - 3 år ved suzukiviolin (læs mere nedenfor)
Hvornår: mandag-torsdag - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor: Herning Musikskole, Nørregade 7C
Instrumentleje: kr. 650 pr. år

• Midtjyllands Kristne Friskole
  • Brændgårdskolen

Mere om violinundervisningen

Violinen er et strengeinstrument i træ, og den har fire strenge. Du sætter violinen under hagen, og mens du bruger din ene hånd til at stryge en bue over strengene, og bruger du din anden hånd til at styre tonerne på strengene.

I violinundervisningen kommer du til at lære grundlæggende teknik. Undervisningen tager udgangspunkt i netop dine forudsætninger, og den er progressivt opbygget, så sværhedsgraden hele tiden passer til det niveau, du er på. Du vil lære om basal musikteori, nodelære og genrekendskab, og du kommer til at spille små melodier og til at lave øvelser, som kan udvikle dine evner på instrumentet.

Strygerinstrumentet er meget velegnet til sammenspil, og udover den individuelle undervisning og undervisningen på småhold har musikskolen undervisning i sammenspil i forskellige grupper og genrer - for eksempel strygerensembler, Ungdomsorkestret, Koncertorkestret og HASO. Der er et stort socialt element i at lære at spille, og sammen spiller vi koncerter, bruger tid på at hygge os og tager på ture i Danmark og i udlandet.

Du kan leje en violin på musikskolen, og vi har forskellige størrelser, som passer til forskellige størrelser elever.

Suzukimetoden
På Herning Musikskole undervises der i violin på to forskellige måder: den første er den, som du har læst om ovenfor, og den anden er suzukimetoden.

Ved brug af suzukimetoden lærer eleven at spille ved at lytte og ved at efterligne, før der undervises i at læse noder. Sammen med en forælder møder eleven til undervisning hver uge, og der er indimellem fællestime med andre børn, hvor man spiller for og med hinanden. Forældrene bliver informeret om, hvordan de bedst opmuntrer og øver med deres barn derhjemme.

Når nye melodier skal læres, anvender læreren en lydfil, som efter lektionens afslutning sendes til eleven - på den måde kan den bruges til at øve derhjemme.

Ved undervisning i suzukimetoden kan eleven starte så tidligt som 3 år, og vi har lektioner af 20 eller 30 min. varighed. Undervisningen tilpasses altid barnets alder.

• Troels B. Richter
  • Beata Tobijanska