Basundervisning

Elbas-undervisning på Herning Musikskole

På Herning Musikskole kan du begynde at gå til bas, når du er 6 år gammel. Hvis du er begynder og aldrig har prøvet at spille bas før, kan du få undervisning enten alene eller på et lille hold á to eller tre elever.

Start: fra 6 år og opefter
Hvornår: tirsdag, torsdage og fredage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor: Herning Musikskole, Nørregade 7C - OBS: om fredagen på Aulum Kristne Friskole
Instrumentleje: elbas udlejes normalt ikke - kontakt kontoret for yderligere oplysninger

• Kildebakkeskolen
  • Kibæk Musikskole
  • Aulum Kristne Friskole

Se alle vores priser her

Mere om basundervisningen

I undervisningen i elbas kommer du til at lære grundlæggende teknik, og er du begynder, starter du med at lære de vigtigste grundtoner på gribebrættet. Vi kommer også til at arbejde med skalaer, som du skal bruge i dit spil. Når du har fået styr på de grundlæggende færdigheder, skal vi spille forskellige rock-, pop- og bluesnumre, og vi skal lave øvelser, som passer til netop dine forudsætninger, og som kan udvikle dine evner på instrumentet.

Soloundervisning og sammenspil er to undervisningsformer, der virkelig understøtter hinanden, og der lægges stor vægt på, at du kommer til både at spille alene og sammen med andre i løbet af din basundervisning. Når din lærer vurderer, at du er klar, kan du endda starte i et band på musikskolen, og bare rolig - i bandet kan du også spille, så det passer til netop det, du kan.

Bands og sammenspil med elbas

På Herning Musikskole har du mange chancer for at spille sammen med andre musikskoleelever. Du kan spille sammen med andre bassister hos din lærer på små hold. Så kan du spille i rockband eller prøve at komme på talentlinjen, så du kan spille i talentlinjens rytmiske sammenspil.

Du kan også være med i Ungdomsorkestret eller, hvis du bliver rigtig skarp, komme med i bigbandet Night Train. Og til sidst kan du også melde dig ind i Bandklubben, hvor det handler om at lave og spille sin helt egen musik.

Elbassen

De fleste kender elbassen som det instrument, der sammen med trommesættet bogstavelig talt styrer slagets gang i et band - men bassen kan bruges til meget forskelligt. Udover at være et basinstrument kan det også bruges til solospil og som akkompagnement, og der er uendeligt mange muligheder for, hvordan du kan spille på din bas!

Der er oftest fire strenge på en bas, og strengene stemmer i E-A-D-G. Man kan også finde både 5- og 6-strengede instrumenter, men dem møder vi ikke så tit.

Når du skal spille, kan du spille efter både noder og efter det, der hedder tabulatur. Når du spiller efter tabulatur, noteres tonerne med tal frem for med noder.

Tallet fortæller, hvilket bånd du skal spille på, og tallets placering fortæller, hvilken streng du skal spille på. Men det kan du lære meget mere om i din undervisning!

• Zourab Chatberachvili
  • Rasmus Boje-Nielsen