Celloundervisning

Celloundervisning på Herning Musikskole

På Herning Musikskole kan du begynde at gå til cello, når du er 6 år gammel. Hvis du er begynder og aldrig har prøvet at spille cello før, kan du få undervisning enten alene eller på et lille hold á to eller tre elever.

I celloundervisningen kommer du til at lære grundlæggende teknik. Du kommer til at spille små melodier og til at lave øvelser, som passer til netop dine forudsætninger, og som kan udvikle dine evner på instrumentet.

Hvornår: mandage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Instrumentleje: kr. 650 pr. år

• Kibæk Musikskole

OBS: Undervisningstid- og sted med forbehold for ændringer

Se alle vores priser her

Mere om undervisningen

Soloundervisning og sammenspil er to undervisningsformer, der virkelig understøtter hinanden, og der lægges stor vægt på, at du kommer til både at spille alene og sammen med andre i løbet af din celloundervisning.

Når din lærer vurderer, at du er klar, kan du endda starte i et orkester på musikskolen, og bare rolig - i orkestret kan du også spille, så det passer til netop det, du kan.

Du kan leje en cello på musikskolen, og vi har forskellige størrelser, som passer til forskellige størrelser elever.

Celloinstrumentet

En cello er et stort strengeinstrument, som ikke skal sidde under hagen ligesom en violin - den skal stå på gulvet, når man spiller på den. Man sidder med instrumentet mellem knæene, bruger en bue til at stryge over strengene og bruger sin anden hånd til at styre tonerne på strengene.

Navnet stammer fra det italienske “violoncello”, som betyder en “lille violone” - en violone er forfader til kontrabassen, som er endnu større en celloen. Den er større og dybere end både violin og bratsch.

Celloen har fire strenge, som oftest stemmer i C-G-D-A fra den dybeste til den lyseste streng, og den er et ikke-transponerende instrument. Det betyder, at man skriver noderne, så de passer med, hvor celloen faktisk klinger.

Som man kan se på billedet, så har celloen ikke nogen bånd til at hjælpe. Det betyder, at man skal være mere præcis, når man spiller på den. Det giver til gengæld også større muligheder for at spille meget mindre toneintervaller.

Man kan spille på en cello i virkelig mange forskellige sammenhænge. Måske kender man den bedst fra de store symfoniorkestre eller fra strygekvartetter, hvor der bliver spillet klassisk musik, men der er uanede muligheder med instrumentet. Man kan sagtens spille ‘rytmisk’ musik på celloen og spille i band. Der findes også strygerbands - for eksempel det danske band Who Killed Bambi eller den finske heavyruppe Apocalyptica.

• Milica Obucina