Soloundervisning

Her kan du se alle vores tilbud i alfabetisk rækkefølge. Du kan også kigge i menuen til venstre for at se, hvilke soloinstrumenter du kan melde dig til.

Rytmisk klaver

Undervisning i rytmisk klaver på Herning Musikskole

Rytmisk klaver er for dig, der, udover at spille andres musik, også godt kan lide at finde på og som gerne vil lære/blive bedre til at improvisere og at skrive musik.

Du kan starte med at spille, når du er 7 år, men er du yngre, er du stadig velkommen til at kontakte kontoret - der kan nemlig være undtagelser, så man kan starte med sin klaverundervisning tidligere.

Hvornår: onsdage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Instrumentleje: for at gå til rytmisk klaver skal du have et akustisk klaver eller et el-piano med vægtede tangenter. Det er desværre ikke muligt at leje et klaver af musikskolen, men vi vejleder gerne i, hvad du skal købe.

Se alle vores priser lige her

Lidt om undervisningen

Numrene, vi bruger i undervisningen, er en bl.a. rock, pop, R'n B, funk, jazz og latin, plus en hel masse andet som både du og underviseren kommer med!
I rytmisk klaver kan du bl.a. lære:

• at spille melodier
  •  at spille efter becifringer og noder
  •  at improvisere
  •  at spille sammen med andre
  •  at lytte numre af
  •  at skrive/komponere egne numre
  •  at indspille numre
  •  at få overblik over musikteorien

Mere om klaveret

Et klaver består af et klaviatur, der med tangenter får filtbeklædte hamre til at anslå stemte strenge. Et moderne klaver har 88 tangenter.

Klaverer er tangentinstrumenter, hvilket vil sige, at lyden dannes ved, at man trykker en af tangenterne ned. Når en tangent på et akustisk klaver trykkes ned, aktiveres en filtbeklædt hammer, som anslår en bestemt streng. Strengen begynder at vibrere, og vibrationerne forplanter sig som svingninger i luften (lyd). Svingningerne forstærkes derefter af en stor sangbund inde i klaveret.

Et digitalklaver er et elektrisk instrument der bruger digital teknologi til at efterligne lyden og følelsen af et akustisk klaver. Digitalklaverer er i dag et populært alternativt til akustiske klaverer, fordi de er billigere, de vejer mindre, de ikke har strenge og derfor ikke skal stemmes, og fordi de har en række praktiske funktioner som eksempelvis hovedtelefonudgang, MIDI-udgang og mulighed for transponering (skift af toneart).

Klaveret, både akustisk og digitalt, er et af de mest populære musikinstrumenter. Det skyldes uden tvivl, at klaveret er blandt de instrumenter, der spænder over flest roller i musikken: du kan spille melodier og soloer, akkompagnere andre instrumenter med akkorder og spille fede basgange i venstrehånden.

Derfor fungerer det rigtig godt både alene som soloinstrument og i bandsammenhænge med alle de andre instrumenter. Sidder man alene derhjemme, har man i klaveret, udover at spille alle former for musikgenrer, også muligheden for et godt, fyldigt akkompagnement til sin egen sang. I bandsammenhæng kan klaveret både have en fremtrædende rolle eller ligge mere i baggrunden.

Netop på grund af sin alsidighed benyttes klaveret inden for stort set alle vestlige musikgenrer.