Bandklubben

Om Bandklubben

Bandklubben er et kreativt sammenspilstilbud for 9-14-årige musikinteresserede elever i Herning Kommune. Det er en klub, hvor alle - uanset musikalsk niveau - kan skabe musik og udvikle sammenhold og spilleglæde i fællesskab med andre ligesindede.

I Bandklubben mødes bandet en gang om ugen for at skabe ny musik sammen. Udover det ugentlige skema skal bandsene spille koncerter både på skolen og til andre begivenheder i byen. Bandklubben arrangerer også forskellige fællesarrangementer med et socialt fokus, og hver sæson slutter med lyd-/videoindspilninger af bandsenes musik.

Bandklubben foregår
i en række nyindrettede lokaler på Herning Musikskole, som er udstyret med alt det nødvendige udstyr og instrumenter, som eleverne er velkomne til at bruge. Det er selvfølgelig også oplagt at medbringe sin egen guitar, bas, mikrofon e.l., hvis man ejer det. Blæsere skal altid medbringe eget instrument.

Bandklubben har desuden en afdeling på Engbjergskolen og Lind Skole, hvor skolernes musiklokaler bliver til et ægte Bandklubben-øvelokale en gang om ugen.

Undervisningen varetages
af de tre banddoktorer Thomas Andersen, Randi Bjerg og Thomas Jensen, der på skift tilknyttes bandsene. En banddoktor er til for at hjælpe bandet i gang med musikken og til at vejlede og støtte igennem udfordringer. Banddoktoren kan også give musikalske idéer og rammer, men det er i sidste ende ikke banddoktoren, der bestemmer, hvordan musikken skal lyde - det overlader vi trygt til eleverne.

Se lidt mere i vores introvideo:

Mandag - på Herning Musikskole:

15:30-16:45 (9-12 år)

16:45-18:00 (12-14 år)

Tirsdag - på Lind Skole:

13:15-14:30 (SFO-Band for 2.-3. klasse)

14:30-15:45 (4.-5. klasse)

16:00-17:15 (6.-7. klasse)

Onsdag - på Engbjergskolen:

14:00-15:15 (SFO-Band for 2.-3. klasse)

15:30-16:45 (4.-5. klasse)

16:45-18:00 (5.-6. klasse)

Torsdag - på Herning Musikskole:

15:30-16:45 (9-12 år)

16:45-18:00 (12-14 år)

Bandklubben opererer med to prismodeller:

• 250 kr. pr. rate (svarende til 100 kr. /måned i 10 mdr.) hvis man;
    • I forvejen er elev på Herning Musikskole
    • Går i Bandklubben på Engbjergskolen
    • Går i Bandklubben på Lind Skole

• 500 kr. pr. rate (svarende til 200 kr. /måned i 10 mdr.) for alle andre.

Prisen inkluderer:

• Undervisning i kreativ, skabende sammenspil en gang om ugen med en banddoktor.
  • Koncerter på musikskolen og andre steder i- og omkring Herning.
  • Nye venskaber.
  • Årlig sommerfestival i gården ved Nørregade 7.
  • Livesession-indspilninger.
  • Mulighed for at deltage på den årlige turné.
  • Musikalsk fordybelse og forståelse.
  • Udvikling af evner på dit instrument.

Forhåndstilmeld dig via "Tilmelding"

Baggrund:

Bandklubben er Herning Musikskoles nye, kreative fællesskab, som er udviklet i samarbejde med Aarhus Musikskole og bygger på det pædagogiske fundament i Grobund Bandakademi, hvor unge bands skaber deres egen musik. Konceptet er vokset ud af tre centrale spørgsmål:

Kan man skabe god, original musik, selvom man er ung og kun har begrænset eller intet kendskab til et instrument?

Kan det tidlige møde med en skabende energi danne grobund for at øve, fordybe og udtrykke sig?

Kan man vokse i et fællesskab og udvikle kompetencer, der kan bruges resten af livet - også uden for øvelokalet?

Vi mener, at man kan svare JA til det hele - og at Bandklubben kan være et væsentligt skridt på vejen. Ambitionen er at skabe et unikt miljø, der kan smitte positivt af på resten af musikskolen, men i høj grad også på alle de andre fællesskaber, som børn og unge fra Bandklubben indgår i.