Hensyntagende undervisning

Hensyntagende undervisning på Herning Musikskole

Undervisningen foregår enten som solo- eller holdundervisning, og holdene vil være bestående af max 4-5 elever. Den hensyntagende undervisning tilbydes elever i alle aldre, og man er velkommen, uanset hvilke fysiske, psykiske eller mentale udfordringer man måtte have.

Start: alle aldre er velkomne
Hvornår: mandage og onsdage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger

Pris
  • Eneundervisning under 25 år (20 min.): kr. 4.276 pr. år ekskl. årsgebyr (betales i 4 rater)

Se alle vores priser her

Hvor foregår undervisningen?

Skal du have hensyntagende soloundervisning, foregår den på Herning Musikskole mandage og onsdage.
Holdundervisningen foregår lokalt i daginstitutioner, på skoler eller eventuelt på elevens bosted. Blot er det nødvendigt, at der er adgang til et klaver - og hvis der findes rasleæg, pædagogtrommer eller andre små instrumenter, kan de også bruges i undervisningen.

Hvad betyder “hensyntagende undervisning”?

Det er vigtigt at understrege, at musikken i hensyntagende undervisning er et middel og ikke et mål.

I holdundervisningen er musikken et mål til at opnå:
  • Styrkelse af koncentrationsevnen
  • At kunne vente på, at det er elevens tur
  • At huske hverdagsting - fx “Hvad fik jeg til morgenmad i dag?”, “Hvilken dag er det i dag - og hvilken dag er det så i morgen?”, de fire årstider, genkende farver osv.
  • Styrkelse af motorisk, social, sanselig og sproglig udvikling

I soloundervisningen bliver musikken et middel til at opnå:
  • Styrkelse af koncentrationsevnen
  • Fornøjelsen ved at fordybe sig i rytmer og klange
  • Måske evnen til at spille en melodi på klaver eller med stavspil, så melodien er genkendelig for både eleven og for andre

Hvad laver man i hensyntagende undervisning?

I undervisningen bruger vi alle mulige forskellige instrumenter. Vi spiller på klaver, trommer, trommesæt, rasleæg, rytmepinde, triangler, laver stavspil og meget mere. Vi bruger også rekvisitter som ærteposer og tørklæder - og det hele er med udgangspunkt i elevens behov og ønsker.

Mindre børn kan have behov for, at der er en forælder eller en støttepædagog til stede i undervisningen. Store børn eller voksne har måske brug for en forælders eller en handicaphjælpers tilstedeværelse, og de forskellige støttepersoner er meget velkomne.

For oprettelse af hold i institutioner, skoler, bosteder m.v. bedes I kontakte musikskolens kontor på nedenstående kontaktoplysninger.

Hvem er underviseren?

Ulla har en rigtig lang og meget alsidig historie som underviser, musikformidler og musiker bag sig. Hun er oprindeligt uddannet på klassisk slagtøj, men har ved hjælp af erfaring, kurser og efteruddannelse fået rigtig mange ting i rygsækken - og det kommer alle hendes elever til gode!
For Ulla opstår magien i den direkte kontakt med eleverne - børn såvel som voksne. Det skal være sjov, hyggeligt og lærerigt at være elev hos Ulla!

• Ulla Andresen Schmidt