Klaverundervisning

Klaverundervisning på Herning Musikskole

På Herning Musikskole underviser vi i klaver for elever, der er fra 7 år og opefter. Hvis du er begynder og aldrig har prøvet at spille klaver før, kan du få undervisning enten alene eller på et lille hold á to elever.

Start: fra 7 år og opefter
Hvornår: mandage, tirsdage og torsdage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor: Herning Musikskole, Nørregade 7 C samt decentralt - se adresseliste ved tilmelding
Instrumentleje: det er desværre ikke muligt at leje et klaver på musikskolen, men vi vejleder meget gerne, hvis du ønsker at købe et

• Aulum Kristne Friskole
  • Lindbjergskolen
  • Vinding Skole (Sørvad)
  • Timring Skole
  • Tjørring Skole
  • Skarrild Skole

Mere om klaveret

Klaveret er som instrument kendt af de fleste og bliver brugt i mange forskellige sammenhænge – både som soloinstrument og i orkestre. Klaveret kan være akustisk (’almindeligt’) eller elektrisk (el-klaver), og der er næsten ingen grænser for, hvor mange forskellige typer klaverer der findes.

I klaverundervisningen kommer du til at lære grundlæggende klaverteknik, som f.eks. fingersætning, koordinering af højre og venstre hånd og basale akkorder. Det kan være tricky at få fingrene til at gøre, som man gerne vil, men hvis bare du sørger for at øve dig, så kan dine muskler bedre huske de rigtige bevægelser.

Du kommer også til at arbejde med gehørspil – altså at spille efter det, du kan høre. Det betyder groft sagt, at du ikke kigger i noderne eller akkorderne, men stoler på din høresans.

I klaverundervisningen kommer du også til at arbejde med noder og akkorder, improvisation og sammenspil. Det kan f.eks. være firehændigt, hvis du spiller sammen med en anden klaverelev, eller sammen med et andet instrument.
Det er vigtigt, at du får indlagt øvning som en naturlig del af din hverdag – jo mere du øver dig, jo mere får du ud af din undervisning.

Du kan spille alle mulige forskellige musikgenrer på klaveret: klassisk, jazz, pop og meget, meget andet. Det handler om, hvad du synes er sjovt at spille, og så skal din lærer nok komme med et hav af forslag til musikstykker, der passer til netop dig!

Hvis du har lyst, kan du også spille til koncerter i løbet af skoleåret. Vi har både hyggelige eftermiddagskoncerter, fredagscaféer og større koncerter, så hvis du får lyst til at spille din musik foran andre elever og et publikum, så er der mange muligheder.

På Herning Musikskole tilbyder vi klaverundervisning på alle niveauer, så uanset om du er begynder, øvet eller på nippet til at søge ind på MGK, så har vi lærere, der kan hjælpe dig med næste skridt af dit spil.

Hvad gør jeg så nu?

Hvis du er i tvivl om, hvilken slags undervisning du skal vælge, så ring ind til vores kontor på musikskolen. Vores sekretærer sidder klar til at hjælpe dig, så du kan starte det helt rigtige sted.

Det er vigtigt, at du har et klaver for at få mest muligt ud af din klaverundervisning. Hvis du ikke selv har et klaver endnu, vil vores klaverlærere meget gerne hjælpe dig med at finde et!

Du kan typisk enten købe eller leje et nyt eller et brugt klaver.

• Asbjørn Hansen
  • Bodil Brændgaard