Soloundervisning

Her kan du se alle vores tilbud i alfabetisk rækkefølge. Du kan også kigge i menuen til venstre for at se, hvilke soloinstrumenter du kan melde dig til.

Klarinet

Klarinetundervisning på Herning Musikskole

Klarinetten er et rigtig godt begynderinstrument, og allerede efter få måneders undervisning får du mulighed for at spille i musikskolens ungdomsorkester.

Du kan starte med at spille klarinet på Herning Musikskole, fra du er ca. 6 år gammel. Du kan enten spille alene sammen med din underviser, hvor du vil få undervisning fra 20 min. og opefter, eller du kan få undervisning på små hold med andre elever, hvor I deler en lektion på enten 30 (2 elever) eller 45 min. (3 elever).

Start: fra 6 år og opefter
Hvornår: mandage, tirsdage og fredage - kontakt kontoret for yderligere oplysninger
Hvor: Herning Musikskole, Nørregade 7C samt Lindbjergskolen på tirsdage
Antal gange: undervisningen ugentligt - du kan tilmelde dig hele året
Instrumentleje: kr. 650 pr. år

MANDAGE
TIRSDAGE
  • Lindbjergskolen
ONSDAGE
TORSDAGE
FREDAGE

OBS: Undervisningstid og -sted med forbehold for ændringer

Pris
  • Eneundervisning u. 25 år (20 min.): kr. 4.194 pr. år ekskl. årsgebyr (betales i 4 rater)

Se alle vores priser og muligheder for undervisningstyper lige her

Mere om klarinetundervisningen

Udover den individuelle undervisning og undervisningen på småhold har musikskolen undervisning i sammenspil i forskellige grupper og genrer - for eksempel Ungdomsorkestret, Koncertorkestret, HASO og Bandklubben. Der er et stort socialt element i at lære at spille, og sammen spiller vi koncerter, bruger tid på at hygge os, og indimellem tager vi på ture i Danmark og i udlandet.
Fra du er ca. 10 år gammel, er der mulighed for, at du kan spille med i musikskolens ungdomsorkester. Er du teenager eller voksen, har du mulighed for at deltage i de andre orkestre. Tag en snak med din lærer for at finde ud af, hvad netop du skal starte i.

Kort sagt: du skal bare have lysten til at spille, så hjælper vi med resten!

Klarinetten

Klarinetten har en smuk klang. Den spænder fra meget mørke toner i bunden til helt lyse toner i toppen. Den giver mange muligheder omkring valg af stilarter og sammenspil f.eks. jazz, symfoniorkester, harmoniorkester og folkemusik.

Navnet stammer fra italiensk. Den sidste stavelse, -et, betyder således lille, og clarino betyder trompet. Det sidste skyldes, at de tidligste klarinetter havde en lyd, der mindede om lyden af en trompet. Når du spiller klarinet, kaldes du en klarinettist.

På klarinetten benytter man et lille bambusblad til at frembringe tonerne. Dette blad er forholdsvis skrøbeligt og derfor også udskifteligt. Det er fastspændt til mundstykket med en metal- eller læderklemme. I starten får man nogle blade fra musikskolen, og dernæst hjælper din lærer med at købt de rigtige.

En klarinet hører til træblæserfamilien, hvor blandt andre tværfløjte, blokfløjte, saxofon og obo også hører hjemme. Træblæsere er blæseinstrumenter, hvor musikudøveren blæser luft ind i mundstykket, og luftstrømmen sættes så i svingninger af musikinstrumentet.

I klarinetfamilien findes flere forskellige størrelser klarinetter, hvoraf de mest almindelige fra den lysest til den dybest klingende er:

• Sopraninoklarinet, som er stemt i Eb
  • Sopranklarinet, som er stemt i Bb eller lidt sjældnere A
  • Altklarinet, som er stemt i Eb
  • Basklarinet, som er stemt i Bb

HAR DU SPØRGSMÅL?

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til kontoret, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Åbningstider: man.-tors. kl. 10.00-15.00

Lærere